maandag 23 april 2007

Fout in de oorlog

Deze week las ik dat er wel een onderzoek komt naar het nieuwe leren maar niet naar de keuzes rond het steunen van een oorlog. In biede gevallen zijn er in het verleden keuzes gemaakt waarvan je nu moet nagaan: waren die keuzes goed en wat moeten we er van leren? Waar ik mijn hoofd echt niet omheen kan krijgen is de weigering om na te denken over de steun aan een oorlog...
Altijd evalueren!

Bij het opzetten van websites adviseer ik mijn klanten om altijd middelen in te zetten om je site te evalueren. Je moet leren van de keuzes die je maakt. Je doet gebruikerstesten, duikt in de statistieken, zoekt de imperfecties, herstelt en meet of het inderdaad beter gaat. Dat is niets bijzonders. In bijna alle disciplines doe je iets soortgelijks. Dat nalaten is onprofessioneel.

En dan over een oorlog...


En dan de politieke steun aan een pro-actieve oorlog in Irak. Het is op z'n minst heel wat dat je steun verleend aan een het beginnen van een oorlog. Waren we niet wijzer geworden en hadden we niet onze minister van oorlog omgedoopt tot een minster van defensie? Dus zo'n beslissing neem je niet lichtvaardig en dus staat een evaluatie ook hoog op je lijstje. Maar... nee.

Als dan blijkt dat de reden van een oorlog achteraf onzin is dan zou je eigenlijk verwachten dat er iemand zich zo schaamt dat hij ontslag neemt. Dus zeker een reden om eens stevig na te gaan hoe je zo fout kon zitten in de besluitvorming. Maar... nee.

En dan blijkt ook nog dat - zoals door velen voorspelt - het allemaal een stuk langer duurt dan gedacht en dat het een burgeroorlog wordt omdat de drie bevolkingsgroepen elkaar in de haren vliegen. Dan stel je toch minstens de vraag: "Waarom dachten we toen dat het een goed plan was?" Die evaluatie is deze week met een onfris staaltje realpolitik van tafel geveegd door onze grote man van normen en waarden.

Wel beter onderwijs...


Maar het is wel belangrijk dat onze kinderen goed leren en dat de nieuwe lesmethoden tegen het ligt worden gehouden. Daar gaat een kamercommissie zich nu over buigen. Ik vrees dat dit weer zal leiden tot over sturen en grote beleidswijzigingen. In mijn vak zou dat overeenkomen met na elke fout weer een heel nieuwe website ontwerpen. Maar dat is niet eens het punt wat ik wil maken. Ik kijk gewoon naar beide beslissingen en vraag me af wat we nu in hemelsnaam onze kinderen willen leren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten